Fout email-adres: 10.000€ boete.
In haar beslissing van 19 juni trakteerde de Autoriteit een gegevensverantwoordelijke op een boete van 10.000 euro omwille van een niet-gevraagde publicitaire email.
Een burger kreeg een ongewenste email en reageerde daarop. In het klantenbestand van de handelaar was er blijkbaar een vergissing gebeurd. Bij één van haar klanten stond er een fout email adres. Tikfoutje. Het foute adres blijkt echter wel te bestaan en de reclame emails komen toe bij de klager, die geen klant is.
Zulke foutjes kunnen iedereen overkomen. Maar slecht reageren?
- Eerste reactie: opzoeking van de klager in het klantenbestand gaf geen hit, dus: geen probleem?
- Bij een volgende mailactie kreeg de klager toch weer een email toegestuurd…
- Op de klacht na de tweede reclame-mail reageerde het bedrijf niet meer, waarop de klager zich tot de autoriteit wendde. En pas dan gaat de handelaar de klacht grondig onderzoeken…
Hierdoor kost het de handelaar een fikse boete (en dan is de GBA nog mild geweest…). En dan mag de handelaar nog tevreden zijn dat de Belgische autoriteit, anders dan in andere landen, haar beslissingen anoniem publiceert.
Les geleerd: een burger die een niet-bedoelde email ontvangt is een inbreuk op de bescherming van gegevens en vereist een ander onderzoek dan iemand die zich wil uitschrijven uit een mailing lijst. Wist u trouwens dat zulke incidenten opgetekend moeten worden in een apart register? Afhankelijk van de ernst moet zulke gegevensbreuk binnen de 48 uur aan de Autoriteit gemeld worden.
Foutje in klantenbestand heeft dure gevolgen
Verkeerde reactie op klacht van betrokkene leidt tot boete
Een gegevensbreuk moet in een register genoteerd worden, en mogelijks gemeld aan de GBA
Photo by Sheri Hooley on Unsplash.